Andra nivån av förberedelser, beräknade kostnader, lås laddningsperioden och mycket mer!

Vi har arbetat hårt under de senaste månaderna för att utveckla partier av nya och spännande funktioner och funktioner, som vi är glada att dela med dig.

Kolla in de senaste uppdateringarna nedan!</span >

Andra nivå av Pre-Prep

På populär begäran har vi lagt till en extra nivå av förberedelser för att spara ännu mer tid när du bygger ett jobb! Till exempel kan du nu förbereda en låda i en låda.

I exemplet nedan har en låda – B123 – förberetts i en flightcase med streckkoden F100. Den nya kolumnen längst till vänster, markerad, anger om det förberedda föremålet i sig är en förberedelse eller inte. I det här exemplet finns det en rutasymbol i kolumnen bredvid ruta B123, som indikerar att ruta B123 själv har föremål förberedda i sig.

Som alltid kan du skapa förberedelser från startsidan och även skapa förberedelser när du checkar in jobb och från den globala incheckningsskärmen ”Skanna in allt”.

Uppskattade kostnader

Du kan nu ställa in en uppskattad kostnad för din hyra, arbete och anpassade artiklar, som kommer att visas när du skapar inköpsorder. HireHop sparar också den senaste kostnaden för varor som tidigare hyrts ut, per leverantör.

Beräknade kostnader, såväl som godkända och ej godkända kostnader från POs, visas nu på skärmen Vinst och marginaler som är tillgänglig från menyn Jobb eller Projekt.

 

Lås laddningsperioden

Det finns nu en extra knapp för att låsa debiteringsperioden när du skapar eller redigerar jobb. När den är låst kan du ändra jobbdatumen utan att påverka debiteringsperioden, och därför behålla priserna som de var.

Massredigeringsjobb

I projekt, från menyn, kan du nu redigera jobbstart-/slutdatum, jobbstatus och leveransadress för flera jobb samtidigt!

Adressbok

I användarbehörigheterna kan du nu begränsa användare att välja kontakter från adressboken endast när du skapar nya jobb.

Anpassa

Du kan nu ställa in ePOS, lagerschema och ruttplanerare som din startsida.

Dold eller borttagen

I Hire Stock Management har du nu möjlighet att visa föremål som är begränsade till andra depåer, samt raderade föremål, från +-knappen längst upp till höger på skärmen.

Drivrutinsapp, Nya rapporter & Dokument, teman, tillägg och mycket mer!

Vi har arbetat hårt under de senaste månaderna för att utveckla partier av nya och spännande funktioner och funktioner, som vi är glada att dela med dig.

Kolla in de senaste uppdateringarna nedan!

Drivrutinsapp

  • Förare kan nu se de rutter som är planerade för dem med hjälp av ruttplaneraren i den nya förarappen!
  • Den kan användas på alla enheter inklusive mobiltelefoner, via en webbläsare.
  • Åtkomst till drivrutinsappen här.

Ruttplanerare

Nya och uppdaterade inkomst- och jobbinkomstrapporter 

  • Låt dig se och analysera din inkomst mer effektivt.
  • Ny interaktiv diagramvy på inkomstrapporten.
  • Visa dessa från startsidan-rapporter.

Nya standardalternativ i företagsinställningar 

  • Administratörer kan ändra standardinställningarna nedan från Hem-Inställningar-Företagsinställningar.
  • Tillåt tidiga returer.
  • Jobb- och projektdatum har tagits bort.
  • Jobb och projekt är öppna.
  • Inkludera alla utestående poster vid fakturering.

Hastighetsökningar

  • Jobb som levererar listobjekt laddas först följt av tillgänglighetsberäkningen för att minska laddningstiderna på stora jobb.

Logga in med Xero eller Azure

  • Du kan nu logga in på ditt HireHop-konto med Xero eller Azure.

Mörkt läge 

  • Användare kan nu se HireHop i ett helt nytt mörkt läge tema. Ställ in detta i dina inställningar.

Automatiska e-postmeddelanden för prenumerationsfakturor

  • Ta emot automatiska e-postmeddelanden för varje AnställningHop-faktura.
  • Du kan välja detta från Inställningar-Prenumeration-Redigera registrerad adress, medan du är i administratörsläge.

Google Chrome Extension och Microsoft Edge Add-On

  • Du kan nu ladda ner HireHop Chrome-tillägget från Chrome Web Store och Microsoft Edge-tillägget från Microsoft Store.
  • Detta låter dig komma åt dina uthyrningHop-sidor direkt från förlängning på vilken sida som helst.

Nytt dokument – ”Offert (rubrikpriser)”

  • En ny offertmall utformad för att endast visa rubriksummor längst ner i varje rubrik.
  • Lägg till det här dokumentet i din lista från dokumentinställningarna.
  • Medan du är här, se till att du har andra användbara dokument i din dokumentlista, till exempel On Hire-rapporter och Ruttdokument om du använder Ruttplaneraren.

Satsvis fakturering

  • Nu kan du ändra datumet för att skapa fakturan i gruppfakturering.
  • Detta är endast tillgängligt för administratörer i adminläge.
  • Gå till administratörsläge för batchfakturering, välj de jobb du vill fakturera och klicka på Utfärda fakturor. Det finns nu ett nytt alternativ för ”Datum”, vilket kommer att vara datumet för skapande eller skattetidpunkt för fakturorna.

Nya sätt att lägga till artiklar till leveranslistor, Google One Touch-inloggning och mycket mer!

Lägg till artiklar till dina leveranslistor på nya sätt

  • Nytt från streckkod – Det här alternativet låter dig skriva eller skanna en streckkod /tillgångsnummer för att lägga till objektet direkt i listan samtidigt som tillgången markeras som reserverad, utcheckad eller ingetdera.
  • Nytt från artikelnummer – Öppnar en artikelnummerväljare där du kan ange kvantiteten, följt av artikelnumret/SKU:n för att snabbt skapa en lista med artiklar att lägga till i ditt jobb.

Google One Touch-inloggning

  • För ett ännu snabbare sätt att logga in kan du nu använda Google One Tap Logga in. Om du är inloggad på ditt Google-konto i din webbläsare, håll utkik efter alternativet längst upp till höger på skärmen när du loggar in.

Drivers App

  • När en förare nu tar en signatur eller bifogar foton till en waypoint markerar automatiskt waypointen som slutförd.

Nya kolumner tillgängliga

  • I leveranslistan för ett jobb klickar du på inställningshjulet på uppe till höger för att lägga till/ta bort kolumner, inklusive ett nytt kolumnalternativ ”Flagga”.
  • På projekterar en ny kolumn för ”Depå” för jobbet.
  • Du kan lägga till/ta bort kolumner var som helst där du ser inställningshjulet.

Anpassade fält

  • Fler anpassade fältplatser har lagts till inklusive på depåer.
  • Hantera dina anpassade fält från företagsinställningar.

ePOS-uppdateringar

  • Skanna ett objekt direkt på ePOS-skärmen för att kolla in/på -hyra tillgången.
  • Väljaren för artikelnummer är nu också tillgänglig på ePOS-skärmen.

Ny prislängd för ”Proportionerad vecka”

  • Artiklar som är inställda på denna varaktighet kommer att faktureras minst en vecka och den 1/7 av kursen för varje efterföljande dag.
  • Ställ in detta i Hire Stock Management.

HireHop at the Showman’s Show

HireHop kommer att ställa ut på Showman-mässan i år den 19:e och 20:e oktober 2022.

Kom och se oss på monter 69 i mässhallen!

Ruttplanerare, integrerad streckkodsläsare och mer

RuttplanerareHireHop gör det nu möjligt för dig att enkelt planera dina leveranser, hämtningar och andra transportbehov med den nya integrerade ruttplaneraren. Lägg till leveranser, samlingar eller andra transportförfrågningar i jobb, tilldela dem till ägda fordon eller hyrda inom ruttplaneraren, rita rutter, till och med förse chaufförerna med Google Maps navigeringslänkar för deras rutter.

Vi har också lagt till många andra funktioner som e-post med leverantörsreskontra och kundreskontra, förbättrade rapporter, fler webhooks, integrerad streckkodsläsare och mycket mer.


Ruttplanerare

Lägg till leveranser, hämtningar eller andra transportförfrågningar i jobb och tilldela dem sedan i ruttplaneraren till dina egna fordon eller till och med tillfälligt hyrda. Inifrån ruttplaneraren kan HireHop rita rutter för fordonen och till och med tillåta förare att öppna rutterna på Google Maps för att använda sat-nav. Du kan se fordonsvikter, tilldela förare och assistenter, visuellt se på kartan rutter och platser samt skriva ut eller e-posta leverans- och insamlingsdokument.

Vi har också lagt till automatiskt skapande av leveranser, hämtningar, etc.  I Labor Management kan du ställa in en artikel så att den automatiskt lägger till en leverans, hämtning eller annan transport till ett jobb, så när du lägger till låt oss säga en leverans till leveranslistan , kommer den automatiskt att skapa en leverans för ruttplaneraren och markera den levererande listposten som ”ingen brist”, vilket betyder att den inte behöver en inköpsorder för att förhindra att den blir röd.

Jobb & Projekt Marginal & Vinst

HireHop låter dig nu enkelt se vinsten och marginalerna på jobb och projekt, med uppdelningar, vilket gör att du snabbt kan bedöma om ett jobb är värt att utföra eller använda det för att hjälpa dig att öka vinsten.

Maximal rabatt

På hyrlager, försäljningslager och arbetsartiklar kan du nu begränsa den procentuella rabatten som en användare får ge. Du kan också ge vissa användare tillåtelse att åsidosätta dessa gränser och bekräfta åsidosättningen efter att de fått en varning.

Inköpsorderpriskalkylator

För att hjälpa dig att beräkna underhyrespriser i inköpsorder har vi lagt till en priskalkylator som hjälper dig att beräkna hur mycket en vara är beroende på hur länge du hyr den för och vad din leverantör tar betalt per dag eller vecka, etc.

Integrerad streckkodsläsare

På in- och utcheckningsskärmarna finns nu en liten kameraknapp. Genom att klicka på detta öppnas en popup där du kan ställa in vilken kamera på din telefon, surfplatta eller dator som ska användas för att skanna streckkoder. Allt du behöver göra är att sätta streckkoden inom torget och när den är igenkänd skannas streckkoden. I grund och botten förvandlar det din enhet till en streckkodsläsare.

Ny rapport om tillgångsstatus

Vi har förbättrat tillgångsstatusrapporten för att ha mer funktionalitet samt visa och exportera anpassade fält. Du kan också söka och filtrera efter anpassade fält i tillgångs- och hyrlagerhantering.

Fler Webhooks och anpassade fält

Vi har lagt till fler webhooks, inklusive redovisningswebhooks. Detta innebär att om vi inte direkt stödjer ditt bokföringsprogram, kan du fortfarande automatiskt lägga upp fakturor etc. från HireHop till ditt bokföringsprogram med hjälp av en koppling som Zapier.

Vi har också lagt till möjligheten att lägga till anpassade fält på fler platser, som uppgifter, etc.

Andra uppdateringar

Vi har också uppgraderat våra servrar för att ge användarna mer hastighet, inte för att det behövdes, men varje liten bit vi kan göra för att göra användarupplevelsen bättre är värt det, oavsett hur liten den är. Det finns också andra mindre funktioner som förbättrad dataexport och prestandaökningar i hela systemet och några mycket mindre buggfixar.

Anpassade fält, insättningar och mer

Anpassade fält

HireHop hade alltid anpassade fält som var tillgängliga för användning av plugins, men nu kan du lägga till dina egna anpassade fält utan någon kunskap om programmering. Vi har också lagt till insättningsfunktioner så att du kan ta emot insättningar såväl som andra nya funktioner.


Anpassade fält

Kanske vill du lagra extra information (anpassade fält) i ett jobb som är specifikt för dina behov. Du kan nu enkelt lägga till anpassade fält till vissa delar av systemet, som jobb, tillgångar, lager etc.  Som alltid kan anpassade fält användas i dokument genom att bara lägga till prefixet ”_”. Så om du har skapat ett anpassat fält i ett jobb som heter ”sannolikhet” skulle det i ett jobbdokument kallas ”job:_sannolikhet”.

Fälten är anpassade inom 12 sektioner per rad, och du kan ställa in bredden på ditt fält från 1 till 12 sektioner. Du kan också lägga till radbrytningar och nya rader, etc.  Det finns olika fälttyper, från datum och tider, pengar, PM, text, webbadresser och till och med rullgardinslistor, som alla är anpassningsbara med olika alternativ, inklusive att ställa in dem till obligatorisk eller inte.

Insättningar

Du kan nu registrera insättningar inom jobb och projekt och sedan antingen återbetala dem (eller delar av dem) eller tilldela dem (eller delar av dem) till en eller flera fakturor. När den tilldelas som en betalning till en faktura, skickas denna automatiskt till ditt bokföringsprogram om du har tillåtit detta och ställt in det.

API-token

HireHop gör det nu lättare att integrera med API:t genom att ha en enda token som kan användas för att spara eller hämta data. Tokens kan genereras för alla användare, men de blir ogiltiga om användaren loggar in eller ändrar sin e-postadress eller lösenord. Det rekommenderas att använda en helt separat användare som ingen person använder som API-användare för att förhindra att token blir ogiltigt.

För att generera en token, gå till ”Inställningar”, sedan ”Användare”, välj en användare och klicka sedan på ”Meny”-knappen och välj ”API-token”. Ett fönster kommer att dyka upp där du kan kopiera token.

Kom ihåg att om token används som en ”GET” måste den först kodas.

Ställ in vad som påverkar tillgängligheten för virtuella föremål

Det finns nu ett alternativ på virtuella objekt autodrag som avgör om en brist på det objektet kommer att påverka tillgängligheten av det virtuella objektet. Detta är särskilt användbart för saker som IEC strömkablar som du inte vill ha brist på en sådan obligatorisk billig artikel som påverkar tillgängligheten för en artikel som hyr ut mycket mer än vad kabeln är att köpa.

Lagerskärm Delbar länk

Lagerskärmen kan skapa en länk så att den kan vara på utställningsenheter utan att behöva logga in på HireHop. Detta är särskilt användbart om du vill ha smarta TV-apparater runt lagret som visar vad som går in och ut den dagen, precis som en anslagstavla för ankomster och avgångar på flygplatsen.

Aggregerade fakturarader

Ibland kanske du levererar hundratals eller tusentals artiklar på ett jobb och inte vill producera en faktura med flera sidor. Du kan nu skapa en faktura med rader grupperade efter samma momssats och nominell kod. När du skapar en faktura med ”Lägg till alla utestående poster” markerat kan du också välja alternativet ”Aggregerad”. Den här metoden gör det fortfarande möjligt för dig att skapa rapporter baserade på när och hur mycket en artikel fakturerades, eftersom varje aggregerad artikel registreras. Denna funktion är även tillgänglig inom batchfakturering.

Det finns även andra mindre prestandahöjningar i hela systemet och några mycket mindre buggfixar.

Kraftfulla Nya Uthyrningskalenderfunktioner

rental business calendar

HireHop har nu komplett och kraftfull kalenderfunktionalitet som utökar dess interna och externa funktioner, med möjlighet att synkronisera med flera externa kalenderappar. HireHop ger nu varje användare sin egen personliga kalender som också kan synkroniseras med andra appar. Andra funktioner som läggs till inkluderar fler språk, navigeringsmeny och en diagramfunktion för objekt med olika datum än jobbdatum.


Nya Kalenderfunktioner

Kalendern såväl som jobb- och projektschemat har skrivits om helt för att ge ytterligare funktionalitet och en prestandahöjning. Kalendern stöder nu (per användare):

  • Anpassning av kalendern, vad den visar och hur den ser ut.
  • Skapande av flera ical kalenderlänkar för användning i andra kalenderappar som Outlook, Google Kalender, Apple iCal, etc. alla med olika filteralternativ. Till exempel kan du skapa en länk som listar en typ av jobb och en länk för en annan och sedan använda båda dessa länkar i din andra kalenderapp, till och med färglägga dem annorlunda om appen tillåter det.
  • Importera från flera kalenderkällor så att du nu kan importera från Google Kalender, Microsoft 365 och många fler kalenderflöden samtidigt till varje användares HireHop -kalender.
  • Filtrera jobb och projektparametrar, samt dela datum. Vissa företag hade kanske 100 jobb eller mer på gång per dag, och med staplarna som sträckte sig från början till slut var varje dag full av barer. Du kan nu ändra detta så att endast en enda post visas i början och slutet av jobbet eller projektet och stapeln inte sträcker sig alla dagar mellan. Du kan också filtrera jobb eller projekt beroende på deras status, typer eller om du är chef.
  • HireHop ger nu varje användare sin egen personliga kalender så att de kan skapa sina egna dagboksanteckningar inifrån HireHop (samt dela dem med andra deltagare), liksom möjligheten att ställa in larm och ställa in repetitioner. Så om du har en hyra som behöver underhållas varannan vecka, lägg till en dagbokspost i jobbschemat som du till och med kan dela med andra deltagare utanför HireHop, som också kommer att visas i deras kalenderflöde.
  • Du kan generera ical-länkar för varje resurs och leverantör, så att de får uppdaterade dagboksanteckningar om vad de har fått kontrakt för att ge dig i sin egen kalender eller telefon, som till och med ändras när du gör ändringar inom HireHop.

Navigeringsmeny

En enkel funktion som föreslogs av en ny användare var att lägga till en navigeringsgenvägsmeny högst upp till höger på varje sida, så att du kan gå till olika sidor i HireHop utan att gå via hemsidan.

Diagramkolumn

Eftersom HireHop stöder olika datum för objekt i ett jobb har vi lagt till ett mer visuellt sätt för dig att se detta. Det finns nu ett alternativ för att visa en diagramkolumn i listan med jobb som visar block som visar datumen för objekt med olika datum.

Andra Förbättringar

Estniska språket har lagts till, du kan nu ange jobbleverans och insamlingsstandarder, ursprungsland har lagts till i förbrukningsvaror, du kan lägga till en nominell grupp till anpassade artiklar i leveranslistan och individuella memon för faktura- och kreditnota rader har också Lagt till. Starkare lösenordskryptering har också implementerats bakom kulisserna, något som du inte skulle märka, men ger dig försäkran om att det nu är ännu mer omöjligt att dekryptera dina lösenord lagrade i HireHop, samt att vi kan få mer cybersäkerhetsackreditering .

Prestandaökning och Bugfixar

Vissa delar av HireHop fick en betydande prestandahöjning, till exempel laddning av listor. Vissa företag med hundratusentals lagerrader upplevde upp till 20 sekunders väntetid när de öppnade filtrerade listor, vilket reducerades till 0,3 sekunder. Det finns också andra mindre prestandahöjningar i hela systemet och några mycket mindre buggfixar.

Lagerskärm, dokumentdelning, snabbare servrar och mer …

Skanning av streckkoder för uthyrning av programvara

HireHop -utrustning för uthyrning av utrustning har nu en dedikerad lagerskärm och vi har också flyttat till snabbare servrar. Dessutom har vi släppt andra funktioner, till exempel webhooks, för att låta extern programvara svara på ändringar som gjorts inom HireHop. Andra funktioner som läggs till inkluderar fler språk, decimalvärden för försäljningsartiklar, delning av dokument och andra förbättringar.


Lagerskärm

Vi har lagt till en lättanvänd lagerskärm inom HireHop som liknar en anslagstavla för ankomst och avgång från flygplats. Skärmen visar alla jobb och underleverantörer som kommer in och ut under en viss tidsperiod. Den uppdaterar sig själv automatiskt och kan också användas för att kontrollera objekt in och ut från en skärm.

Webhooks

Vi har också lagt till omfattande webhooks i hela systemet som gör att du kan ställa in en webbadress som HireHop anropar när den har gjort en vald uppgift. HireHop skickar sedan genom lämplig data till önskad webbadress. Till exempel när en jobbstatus ändras kan HireHop meddela en annan programvara eller webbplats vad statusen ändrades till, vad den ändrades från och vilket jobb den ändrades för. Det finns många andra evenemang som du också kan tilldela webhooks till.

Dela dokument

Du kan nu dela levande länkar till dokument i HireHop med användare utanför systemet. Till exempel kan du skapa ett resurs- eller underleverantörsdokument som listar alla jobb de utför för dig eller ett klientdokument som listar alla deras pågående anställningar. Dessa länkar kan ställas in för att öppna en PDF eller webbsida som kan öppnas av alla med länken (ingen inloggning krävs) med liveinformation. Till exempel, om en kund har hyrt 7 objekt och öppnar länken, kommer dokumentet att visa de 7 objekt som hyrts. Om kunden returnerar 5 av artiklarna och sedan öppnar länken, kommer dokumentet nu bara att visa de 2 artiklar som återstår att hyra.

Andra förbättringar

Det finns andra mindre nya funktioner som möjligheten att ha upp till 2 decimaler på kvantiteter för försäljningsartiklar, möjligheten att ställa in den nominella gruppen på anpassade artiklar i leveranslistan, samt tyska och grekiska språk- och dokumentstöd.

Serveruppgraderingar

Ett stort åtagande gjordes för att uppgradera HireHop -kärnan såväl som servrarna som den körs på; detta resulterade i enorma ökningar av våra redan supersnabba hastigheter. Till exempel laddas listor i jobb nu med en hastighetsökning på 44%. Även med tusentals konton och dagliga aktiva användare var HireHop alltid den snabbaste programvaran för uthyrning av utrustning på marknaden. Men nu är det ännu snabbare.

Kundspecifik prissättning och andra funktioner

Kundspecifik prissättningHireHop-utrustning för uthyrning av utrustning gör att du kan ha olika priser eller olika prislängder för specifika kunder. Vi har också klarat ett säkerhetspenetrationstest för att ge dig sinnesfrid hur säker din information på HireHop är.


För vissa kunder kan prissättningen vara annorlunda för vissa artiklar, eftersom du kanske vill debitera dem andra priser än normalt, eller kanske debitera dem varje vecka istället för dagligen, eller kanske bara ge dem ett annat pris för en artikel när du använder prisgrupp B och alla andra prisgrupper är som vanligt. Dessa speciella prissättningsregler kan ställas in för hyra lager, försäljningslager och arbetskraft på fliken ”Kundprissättning” på den relevanta hanteringssidan inom HireHop. Vi har också gett visning och inställning av dessa priser specifika användarbehörigheter, så vissa användare kan inte se dem, eller redigera dem, etc., det är upp till dig.

Du kan redan ställa in att kunder ska ha standardrabatter eller att debiteras en viss prisgrupp, samt att tillämpa bulkrabatt på ett jobb etc. Men detta ger dig ännu ett sätt att tillämpa prissättning så att HireHop fungerar runt dig och inte tvärtom.

Du kan nu skanna ut en streckkod på ett jobb även om det tidigare har skannats in igen. Så om ett verktyg kommer tillbaka för reparation och byts mot ett annat och ersättningen returneras för reparation kan det nu reparerade originalverktyget skickas tillbaka igen på samma jobb.

Det har skett andra mindre uppdateringar och förbättringar i HireHop på grund av feedback från våra användare:

  • Du kan nu importera data med både XLSX-filer och CSV-filer.
  • HireHop är nu en godkänd Quickbooks-app.
  • Vi har uppgraderat Microsoft-inloggningen med en nyare version.
  • Andra små förbättringar i rapporter etc.

Se fler uppdateringar

ePOS Cash Register for Rental Software

POS for rentalsIt’s good to have software for your rental business that is really powerful and packed full of features, however some users, like those working at the front desk, need a simple and easy interface to process rentals and sales.

HireHop Equipment Rental Software have now released a cash register / POS interface that works on any computer, iPad or even phone.  Designed to be used by a touch device and feel like a modern cash register, this feature allows quick and easy processing of rentals and sales.

 


HireHop is the most powerful rental software in the world, with a plethora of features, but not all of your users need to use these features, and only require a quick and simple to user interface, something the temporary staff can operate without the need for training.

Included free within HireHop is a screen that you can use on any touch device that looks, feels and operates like a modern touch screen cash register or ePOS.  For instance, you can have one on the rental counter to process walk-in customers who want to rent stuff, or maybe just want to buy parts or other sales stock.

For instance, you might have a tool rental shop or a bike rental shop, and don’t need all the features offered in HireHop jobs.  The ePOS allows you to quickly process the orders, take payments and issue contracts, all via a simple to use touch screen interface.

The complete version of HireHop is still accessible on these devices, and every rental or sales job created on it is still accessible via the standard interface and visa-versa.  Using the ePOS cash register screen, you can still issue invoices, take payments, print contracts, check equipment in and out, etc.

HireHop strives to bring your rental company more and more unique features, enabling you to streamline and speed up your admin and workflow, thus saving your business time and money.

See more updates

Calculated line items in the supplying list

Calculated rental percentage itemHireHop Equipment Rental Software now gives you the ability to add line items into a job rental  supplying list.  These items are automatically calculated at a required percentage, based on the prices certain types of other items in the list.

 


In a job supplying list, you can add chargeable items such as hire, sales, labor and custom items.  What if you want to add a damage waiver percentage, commission or an extra tax that updates itself when any other price in the list changes.  We call these calculated items, and you can have as many as you want in a job, set each one to any percentage as well as set each one to be dependent on a single or multiple type of other items.

Some examples of there uses are as follows:

  • Damage Waiver
    A calculated item can be added as a damage waiver insurance if the customer doesn’t have sufficient insurance.
  • Commission
    You can add a calculated item based on every priced item in the list to add an additional commission.
  • Tax
    If you want to add taxes inside the supplying list instead of in the invoice, you can do so here.

When a calculated item is in an invoice, it works the same as before, except it is based on the totals in the invoice.  For example, a three week hire comes to $300 and you issue an invoice weekly at $100.  The calculated item in the supplying list is at 10%, so it will be $30, however for each of the three $100 invoices, the calculated item will be $10.

HireHop strives to bring your rental company more and more unique features, enabling you to streamline and speed up your admin and workflow, thus saving your business time and money.

See more updates